Porty w USA wznowiły działalność, ale jedna okoliczność budzi wielkie obawy pracowników

Dodano:
Port Baltimore przed planowanym strajkiem Longshoreman's Źródło: PAP/EPA / JIM LO SCALZO
Wstępne porozumienie ws. podwyżek płac zakończyło wielki strajk w portach USA. Kontynuowane będą negocjacje dotyczące zagrożonych automatyzacją miejsc pracy.

W czwartek wieczorem porty na wschodnim wybrzeżu USA i na wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej wznowiły działalność. To efekt wstępnego porozumienia płacowego zawartego między dokerami i operatorami portów. Chodzi o związek zawodowy Longshoremen's Association (ILA) i United States Maritime Alliance, znane jako USMX, które reprezentuje spedytorów, operatorów terminali i stowarzyszenia portowe.

Strajk w portach USA

Strajk w portach USA rozpoczął się po miesiącach przeciągających się negocjacji kontraktowych, które długo nie przyniosły konsensusu. W rezultacie dziesiątki tysięcy pracowników portowych na Wschodnim Wybrzeżu USA i wybrzeżu Zatoki Meksykańskiej zdecydowały się na strajk. Rzecz dotyczy zbyt niskich płac oraz kwestii automatyzacji w portach, która wypycha z pracy człowieka.

Strajk uniemożliwił rozładunek co najmniej 54 statkom kontenerowym, które ustawiły się w kolejce przed portami. Platforma cenowa Xeneta poinformowała, że przywrócenie normalnego przepływu towarów zajmie prawdopodobnie od dwóch do trzech tygodni.

"Pamiętajmy, że statki wciąż zawijają, więc nie chodzi tylko o obsługę statków, które już czekają w kolejce, ale o dodatkową pracę nad zmniejszeniem zatorów, zanim łańcuchy dostaw zostaną ponownie uruchomione" – powiedział agencji prasowej Reuters główny analityk Xeneta, Peter Sand.

Negocjacje dot. zagrożonych automatyzacją miejsc pracy

Longshoremen's Association i operatorzy portów United States Maritime Alliance miały uzgodnić podwyżki płac o około 62% na przestrzeni sześciu lat, zwiększając średnią płacę do około 63 dolarów za godzinę z 39 dolarów za godzinę.

Chociaż porozumienie w sprawie płac zakończyło strajk, obie strony będą nadal negocjować inne kwestie, takie jak automatyzacja pracy w portach, która już spowodowała utraty miejsc pracy, a w przyszłości trend ten może narastać.

Źródło: Reuters / Politico
Polecamy
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...